Balın Faydaları Nelerdir ?

Balın Faydaları Nelerdir sorusu pek çok kişi tarafından sorulan sorular arasında yer alır. Bu yazımızda size balın faydaları nelerdir bunlardan bahsedeceğiz. Besinsel olarak, 1 yemek kaşığı bal (21 gram) 64 kalori ve fruktoz, glikoz, maltoz ve sakaroz dahil 17 gram şeker içerir. Buna karşın, neredeyse hiç lif, yağ veya protein içermez.

Ayrıca çeşitli vitamin ve minerallerin eser miktarlarını (RDI’nin %1’inin altında) içerir, ancak günlük gereksinimlerinizi karşılamak için yeterli olmayacaktır.

Balın parladığı yer, içeriğindeki biyoaktif bitki bileşikleri ve antioksidanlardır. Daha koyu bal türleri, bu bileşiklerde daha hafif türlerden daha da yüksek olma eğilimindedir.

Antioksidan

Yüksek kaliteli bal, birçok önemli antioksidan içerir. Bunlara organik asitler ve flavonoidler gibi fenolik bileşikler de dahildir.

Bilim adamları, bu bileşiklerin kombinasyonunun bala antioksidan gücünü verdiğini düşünmektedir.

İlginç bir şekilde, iki çalışma karabuğday balının kanın içerdiği antioksidan değerini arttırdığını göstermiştir .(Gheldof, Wang, Engeseth, 2003),(Schramm, Karim, Schrader et.al.2003)

Antioksidanlar, kalp krizi, felç ve bazı kanser türlerinin riskinin azalmasıyla ilişkilendirilmiştir. Ayrıca göz sağlığını korumak için de önemlidirler. (Khalil, Sulaiman, 2010)

Diyabet hastaları için şeker kadar kötü değildir

Bal ve diyabet hastalığı arasında bilimsel çalışmaların sunduğu kanıtlar karışıktır.

Bir yandan, tip 2 diyabetli kişilerde yaygın olan kalp hastalığı için çeşitli risk faktörlerini azaltabilir.

Örneğin, “iyi” HDL kolesterolü yükseltirken “kötü” LDL kolesterolü, trigliseritleri ve iltihabı azaltabilir.

Bununla birlikte, bazı araştırmalar, kan şekeri seviyelerini de artırabileceğini buldu – rafine şeker kadar değil.

Bal, şeker hastalığı olan kişiler için rafine şekerden biraz daha iyi olsa da yine de dikkatli tüketilmelidir.

Aslında, diyabetli kişiler tüm yüksek karbonhidratlı yiyecekleri en aza indirerek en iyisini yapabilir.

Bazı bal türlerinin sade şurupla karıştırılabileceğini de unutmayın. Bal sahteciliği olarak adlandırılabilecek bu durum çoğu ülkede yasa dışı olsa da yaygın bir sorun olmaya devam ediyor.

Kan basıncını düşük tutmaya yardımcı olur.

Yüksek kan basıncı, kalp hastalığı için önemli bir risk faktörüdür ve bal, onu düşürmeye yardımcı olabilir.

Bunun nedeni, düşük kan basıncıyla bağlantılı antioksidan bileşikler içermesidir.

Hem farelerde hem de insanlarda yapılan araştırmalar, bal tüketmenin kan basıncında az da olsa bir düşüş olduğunu göstermiştir. (Erejuwa, Sulaiman, Wahab et.al, 2011-12)

Kolestrol seviyesini kontrolde tutmaya yardımcı olur.

Yüksek LDL kolesterol seviyeleri, kalp hastalıklarını tetikleyen riskli bir faktördür.

Bu tip kolesterol, atardamarlarınızda kalp krizi ve felçlere yol açabilecek yağ birikimi olan aterosklerozda (damar sertleşmesi hastalığı) önemli bir rol oynar.

İlginç bir şekilde, birkaç çalışma balın kolesterol seviyenizi iyileştirebileceğini gösteriyor.

Toplam ve “kötü” LDL kolesterolü azaltırken “iyi” HDL kolesterolü önemli ölçüde artırır.

Örneğin, 55 hasta üzerinde yapılan bir çalışmada bal ile sofra şekeri karşılaştırılmıştır ve balın LDL’de %5.8 azalmaya ve HDL kolesterolde %3.3’lük bir artışa neden olduğu bulunmuştur. Ayrıca %1.3’lük az da olsa bir kilo kaybına yol açtığı gözlemlenmiştir. (Yaghuubi, Al-Waili, Mobarhan, 2008)

Trigliserit seviyesini düzenler.

Yüksek kan trigliserit seviyesi, kalp hastalığı için başka bir risk faktörüdür.

Ayrıca, tip 2 diyabet hastalığında da tetikleyici olarak insülin direnci ile de ilişkilidir.

Trigliserit seviyeleri, şeker veya rafine karbonhidratların tüketildiği bir beslenme biçiminde yükselme eğilimindedir.

İlginç bir şekilde, birçok çalışma, özellikle şeker yerine kullanıldığında, düzenli bal tüketimini daha düşük trigliserit seviyeleri ile ilişkilendirmiştir.

Örneğin, bal tüketen ve şeker tüketen iki grubun karşılaştırılıdğı bir çalışmada, bal grubunda ortalama olarak %11-19 daha düşük trigliserit seviyesi gözlemlenmiştir. (Yaghuubi, Al-Waili, Mobarhan, 2008)

Yara ve yanık tedavisinde etkilidir.

Cilde uygulanan bal tedavisi, eski Mısır’dan beri yaraları ve yanıkları iyileştirmek için kullanılmaktadır ve bugün hala yaygındır.

Bal ve yara bakımı üzerine yapılan 26 çalışmanın sonucunda, balın kısmi kalınlıktaki yanıkları ve ameliyattan sonra enfekte olan yaraları iyileştirmede etkili olduğunu göstermiştir. (Bull, Cullum, Dumville et.al 2015)

Bal ayrıca, ampütasyona yol açabilen ciddi komplikasyonlar olan diyabetik ayak ülserleri için de etkili bir tedavidir. (Eddy, Gideonsen, Mack, 2008),(Moghazy, Shams, Abbas et.al. 2010)

Bir çalışma, yara tedavisi olarak bal ile tedavinin %43.3 başarılı olduğunu belirtmiştir. Başka bir çalışmada, topikal (deriye uygulanan)  bal tedavisi, hastaların diyabetik ülserlerinin %97’sini iyileştirdi. (Kamaratos, Tzirogiannis, Iraklianou et.al. 2014)

Araştırmacılar, balın iyileştirici gücünün antibakteriyel ve antienflamatuar etkilerinin yanı sıra çevre dokuyu besleme yeteneğinden geldiğine inanıyor.

Ek olarak, sedef hastalığı ve uçuk lezyonları da dahil olmak üzere diğer cilt rahatsızlıklarının tedavisine yardımcı olabilir. Manuka balı özellikle yanık yaralarının tedavisinde etkilidir.

Balın faydaları nelerdir sorusuna verilebilecek en iyi yanıtları sizler için derledik,fayda görmeniz dileği ile 🙂

Bal ve Reçel Kategorilerimizdeki Ürünlerimizi İncelemek İçin Buradan Ulaşabilirsiniz.

Trendyol’da da varız! 

 

 

Tavsiye Edilen Yazılar